tisdag 10 december 2013

JULMARKNAD......

....Vi var på den årliga julmarknaden på Norra Berget här i stan....och snön hade precis kommit några dagar före, så det var verkligen juligt och fint ;)................

.....här syns några av många knallar.......

....det gäller att "smida" medan järnet är varmt, hihi......

.....här säljs det lite krims krams ;)).......

...och lite mer krims krams.........men det var många fina knallar och mycket fint fanns det att köpa.....dom flesta har ju suttit och handarbetat alltihopa .....och lagt ner mycket tid på att pyssla.....all heder åt dom ;)))......

....och blev man fika sugen kunde man gå in här och fika.....sen sålde dom korv och annat ute också.......

.....och mycket folk var det där........Norra Berget är ett ganska fint område, både på vintern och sommaren......och många gamla hus och museum finns det där....ett mini skansen kan man nästan säga.....en fin restaurang finn där också....som har ett mycket fint julbord där på julen.....och restaurangen är öppet året om ;)....

....det finns en kvinna här i området som gör så himla fina dockor och andra saker.....hon är nästan alltid med på marknader och så säljer hon hemifrån också.....

....fantasin tar aldrig slut för henne.....dom här stora dockorna är väl läckra ?.....jag har köpt lite av henne förut, men i lördags köpte jag "bara" ett litet juligt hjärta......

...fräcka änglatjejer ;))).........

...Skvadern.....en blandning av hare och tjäder...inne i den kan barnen åka kana................

....på sommaren finns det lite djur här på området ;))......dom hade tänd marschaller på vägen till en tillfällig same by....där dom tydligen berättade lite om samerna.....vi gick dock aldrig dit.....vi frös när jag tog bilden, haha.....så vi åkte hem sen......

....och köpte jag något då.......joo då.....går sällan hem tomhänt från marknader, hihi......ett par handstickade sockor i ull.....mysigt att ta på kalla vinter kvällar ;).......

....och ett litet juligt hjärta som jag skrev om förut.....tyckte det var så sött och kostade bara 30 kr ;))).......that´s it......och förmodligen går vi dit nästa år igen;))))............ha en fin kväll.......

Må så gott och hej då !!!!!

14 kommentarer:

  1. Härligt med julmarknad. Här i krokarna där jag bor är det lite dåligt utbud på marknader, det finns väl någon liten men ingen större. För flera år sedan hade vi flera stora men dom har givit upp :(

    Kram Kina

    SvaraRadera
  2. Det där ser ut som en julmarknad i min smak! Snö och riktigt hantverk!
    Och så ska man kunna gå in och värma sig någonstans och ta en fika!
    Ljuvliga sockor du köpte, men själv går jag ju helst barfota inomhus året runt!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  3. Vilken uuuunderbar julmarknad!! Ser jättemysigt ut! Och vilka vackra dockor. Kul att vi fick hänga på :) Jag missade julmarknaden här i stan i söndags pga. julbord med makens jobb, lite tråkigt för det är ju så mysigt :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  4. Någon mil från där jag bor har de också en gammaldags marknad, lite av "Kajsa Kavat"-stämning där. Jag tror att den är till helgen, så det blir nog en tur dit:)
    Kram♥

    SvaraRadera
  5. Härligt med julmarknader, älskar hantverk och lägger gärna en peng på sådant.
    Fina strumpor och hjärta du köpt.
    Önskar dig en fin kväll
    Kram
    Annie

    SvaraRadera
  6. Vilken mysig julmarknad! Förr var jag ofta med på julmarknader och sålde mitt hantverk. Riktigt kul var det men ganska mycket jobb också! Fina sockor och sött hjärta du köpte!
    Ha det bra!
    Kramar viktoria

    SvaraRadera
  7. Dit kom jag aldrig i år tyvärr. Ser mysigt ut som vanligt :-) Brukar vara så fint att promenera runt där bland alla stånd. Så kul att du tittade in hos mig. Ah - vi har haft barn i samma klass. Skojs. Förstod på Rebecka att Cassandra bytt till en annan skola nu. Japp. Det stämmer att jag har lagershopen på Ågatan. Kul om du tittade in någon gång!! Öppetdagarna finns på bloggen och på shopsidan på nätet. Ha det allra bäst!!

    SvaraRadera
  8. Guud så mysig julmarknad!
    Det är ju precis så det ska vara: snö, gammaldags stånd och hemgjorda skapelser!
    Hur mysigt som helst!
    Ha det så bra.
    Dyrafina

    SvaraRadera
  9. extra mysig med julmarknad när marken är vit, ser härligt ut. Kram

    SvaraRadera
  10. En julmarknad är bra för då kommer man i
    julstämning. Fina sockor och hjärta du köpte.
    Iår har jag inte varit på en enda julmarknad
    tyvärr.
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  11. Mysigt med julmarknad. Vi var på en i söndags men det var verkligen ingenting att ha, blev riktigt besviken..
    Trevlig kväll. kram Pia

    SvaraRadera
  12. Åå så mysigt med julmarknad. Och en massa snö, det är bra för julkänslan det:) Kram

    SvaraRadera
  13. Åh, så mysigt!!! Julmarknad när det är som bäst!

    SvaraRadera
  14. Önskar dig en fin lucia
    Och trevlig helg
    Kramar

    SvaraRadera