onsdag 6 mars 2013


Redan Onsdag........
....och äta måste vi göra....även onsdagar, hihi.....lite inspiration kommer här.
Här är en "man tager vad man haver" tonfisk sallad....jag gillar tonfisk...den kan man sno ihop hur man vill...och jag vill gärna ha en dressing till!!

Eftersom dottern är vegetarian gjorde vi en "Lasagne" på Quorn färs (finns i frysdisken)...sen gjorde vi på vanligt sätt bara...en massa kryddor hade vi i , hon gillar stark mat ;) Det var jätte gott...den gick åt som smör i solsken....smakar ju "nästan" som vanlig ;)

Tänkte tipsa om en "lite" annorlunda köttfärssås som var jättegod. Låt den puttra i minst 30 min, gärna längre (du kan ju alltid pyssla med nåt annat vettigt medan...glöm bara inte att röra då o då )

Så här ser receptet ut (tänkte göra det lite lätt för mej  och visa receptet på bild hihi)
Gör så här:
Skala och hacka lök och vitlök fint. Fräs den i smör o rapsolja någon minut. Lägg i köttfärsen, salta, peppra o bryn den.Tillsätt vin och smulad buljongtärning. Låt koka på medelvärme 5 min. Rör om då o då. Häll i grädde och låt koka ytterligare 5 min.
Tillsätt tomater och socker. Låt såsen koka under lock i minst 30 min ,rör om då och då, häll i lite vatten om den blir torr.
Servera med riven ost.
Smaklig måltid...mums!

Hallon, blåbär och mjölk...mums....som efterrätt, lunch eller mellan mål....ni väljer!! Det här åt jag hela sommaren och gick faktiskt ner ett par kilo! Men jag åt ju annat också, haha....

Den här underbart goda Toscatårtan, gjorde mannen på sin födelsedag....han är bra på  att baka och laga mat !! (oj vad jag skryter, hihi..)

...så då blev det lite "go fika" också ;)) Kaffeservisen har jag fått av min mamma...(Rosen thal )


Hoppas ni får en fin onsdag...och ät nåt gott idag ;)) Själv ska jag till Optikern och justera ett par nya glasögon bågar och uträtta några andra ärenden på stan.
Här skiner solen, men det blåser som attan!!!


Ha det bäst, alla "sötisar" !!

Have a nice day !!!

22 kommentarer:

  1. Ser gott ut alltihop!
    Tack för receptet.
    Själv har jag varit "redig" idag och både gjort ett storkok grönsakssoppa och en skinkpaj är nu i ugnen.
    Gott så det vattnas i munnen.............

    Hoppas det går bra hos optikern,
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad mumsigt. Själv åt jag sallad med kräftstjärtar idag.
    Ha en fortsatt fin onsdag vännen.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Precis som Annelie så har även jag gjort grönsakssoppa idag. Misslyckad ugnspannkaka till det,vet inte varför ibland blir den bara kladdig. Underbar kaffeservis du har! Gröna Anna den har jag med,det var den första servis jag började samla på när jag flyttade hemifrån för hundra år sedan:) Visst är det gott med quorn:) ha de bäst vännen..kramiz

    SvaraRadera
  4. Soppa här också idag, och pannkakor.
    Så mycket gott du visar, köttfärssåsen
    ska jag prova.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  5. Hej Britt!
    Åh vad mycket god mat du visar! Jag har ätit torr fisk och morötter nu och det var inte gott. Ska nog göra en sallad med ägg i morgon. Det ser såå gott ut på bilden! :)

    Kraaam
    Ina

    SvaraRadera
  6. Åh lät gott det receptet, undrar om jag vågar pröva..menar den skulle stå och puttra 30 minuter och det där du vet..gå ifrån spisen och göra annat, helt livsfarligt för mig!! Jag och min glömska har hållt på att bränna ner köket några gånger sista månaderna. Just pga att jag ska bara.. sedan kom det mer jag ska bara..så börjar det lukta brandrök till slut och DÅ kommer jag på vad jag verkligen bara skulle göra :0 ja vi får se om man kanske ska ha en spisvakt hemma då..
    Ha en fin kväll.
    Kramar till dig.
    Jennie

    SvaraRadera
  7. Uj vad mycket gott hos dig idag! Jag fick spagetti och köttfärssås av sambon idag och han hade lite rödvin i och den smakade mycket gott!
    Kram helena

    SvaraRadera
  8. Tack för receptet på god mat :)
    Här blev det mycket tårta igår. Så man var inte så sugen på någon mat.
    Hoppas det gick bra hos optikern i går :)

    Ha en fin dag vännen!
    Kramen♥

    SvaraRadera
  9. Men guuud så mycket gott!!! Den där lyxiga köttfärssåsen har jag printat ut, ska absolut testas, mums!! Och vilken duktig man du har, gah... så god kakan ser ut :)

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  10. Mums vad hungrig jag blev nu =)
    Sparar absolut köttfärss receptet, låter ju hur smaskigt som helst! Tack vännen <3
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Så mycket gott nu blev jag nog lite hungrig;) '

    Det är inte så bara att vara sambo, det är ju egentligen inte någon större skillnad förutom att man får ha ring på fingret;)

    Önskar dig en härlig dag

    KRam
    Annie

    SvaraRadera
  12. Hallojsan! oj vilken tur att jag precis ätit :=) annars hade nog hunger tarmen satt in..smarrig köttfärssås.. o go fika! passar på att önska en trevlig helg ♥ kram Jessica

    SvaraRadera
  13. Mm vad goda mat förslag!
    Här har det varit jobb och i em blir det till att hälsa på pappa, handla, fixa mat och packa...
    Grattis till din händiga man ;)
    Ha en fin torsdag,
    Sussi

    SvaraRadera
  14. Jag blir riktigt hungrig av alla godsaker du visar!
    Vilket mysigt torp ni har både från utsidan och insidan.
    Blir lite nyfiken vart det ligger ;)

    Önskar dig ett fint slut på veckan och en trevlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  15. Nej, men sluta, jag blir ju hungrig! Så mycket gott!
    Det var roligt att få se lite inomhusbilder från torpet. Så mysigt ni har. Härligt med öppet vatten där.
    Vi har haft en fin dag idag och jag har börjat klippa äppelträd.

    Hoppas ni kommer iväg till torpet och får en skön helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  16. Vår dotter är också vegetarian eller semivegetarian egentligen för hon äter fisk och kyckling men det är ändå en del meckande med maten och man oftast laga två rätter fast det gör inte så mycket man står ju ändå vid spisen och grejar. Du den där toscakakan såg verkligen gudomligt god ut, du har verkligen en duktig karl i huset det får man absolut skryta om ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  17. Hallå! gillar också tonfisk och det blev det till lunch idag, men inte så snygg som din. Ha en bra kväll Karin

    SvaraRadera
  18. Här behövs det verkligen middagstips! Idag blir det kycklingsallad här,
    men jag skulle gärna byta ut den mot hallon och blåbär. Den där toscakakan
    tar jag också gärna en bit av!
    Ha det gott!
    Melodys matte

    SvaraRadera
  19. Vad mycket gott du visar
    Köttfärssåsen måste testas
    ha en skön helg

    SvaraRadera
  20. Godmorgon, hungrig blev jag :) kram Diana

    SvaraRadera
  21. Hoppas du får en härlig fredag =)
    Kramen vännen <3

    SvaraRadera